2011. április 26.

Hogy kell-e blokkolni valamit,

azt szerintem a fonal, a tű mérete és a minta határozza meg. A South Bay Shawlette horgolásakor kezdésnek külön horgoltam 4-5 mintát, majd ezt egy kispárnán blokkoltam. Ezzel életem első blokkolását is letudtam, innentől éreztem, fog ez menni. A fonal nagyon szépen alakult a kezemben, érezhetően megváltozott a minősége a blokkolás végére.

A Bóbita fonal szerintem kimondottan alkalmas blokkolásra. Az All Shawl horgolásakor a tű méretének megválasztásával már figyelembe vettem, hogy blokkolni fogom, kicsit tömörebbre hagytam, nagyobb tűvel is lehetett volna horgolni, mert a minta maga is tömör.

Kellékek a blokkoláshoz:
alap - lehet matrac, parafa, hungarocell, kinek mi akad;
anyagdarab - kimustrált lepedő, terítő;
gombostű - sok, hosszú, műanyag végű, mert csak ez elég hosszú ahhoz, hogy jól beleszúrjuk az alapba és megtartsa a kendőt;
spriccelő - nekem egy kiürült hajbalzsamos flakonom van, nagyon jól porlaszt;
idő - ennél a kendőnél 70 perc;
hely

Első lépésként a kendő V vonalát tűztem ki ügyelve arra, hogy szép szabályos legyen.

A centi nem csak arra jó, hogy lemérjük a kendő hosszát, viszonyítási pontnak is nagyon jó az egyenes kitűzésekor.


Nyolcadonként blokkoltam ügyelve arra, hogy az egyenes vonalak valóban egyenesek legyenek. Először a nyolcad túlsó végét tűztem ki, aztán a tenyeremmel középről simítva kicsit meghúztam, majd a nyolcad közepén a csipkét az egyik tenyeremmel tartva teletűzdeltem gombostűkkel a pálcasor utolsó sorát ügyelve arra, hogy a fonalat ne szúrjam keresztül.


Ez nem megy egyszerre, volt olyan nyolcad, ahol kétszer, volt olyan, ahol négyszer-ötször raktam át a tűket, hogy szép egyenletes legyen. Közben folyamatosan spricceltem rá a vizet. Kezdéskor az egész kendőt, aztán az első és a következő nyolcadot hogy folyamatosan nedvesen tartsam. A közepe táján már a meglévőt is, hogy a blokkolás végén egy időben száradjon majd meg. A háromszög szárát a következő nyolcad blokkolásakor lehet szép egyenesre igazítani.


Az utolsó nyolcad után benedvesítettem, ellenőriztem, hogy a nyolcadok szárai egyenesek-e, arányosak-e, spricceltem és már csak a száradás következett.


Az eredmény pedig egy lazább, puhább, szellősebb, lágyabb esésű kendő lett.


Ennél a kendőnél a csipke rész lazább, mint a kendő maga, a csipke blokkolását nem tartottam szükségesnek. A kérdés egészen addig nyitott volt, amíg a blokkolással nem végeztem, akkor láttam, hogy a csipke nagyon szépen fekszik a matracon, ezért azt nem blokkoltam. Ahama a Kötősuli 9. leckéjében leírta a Vénusz stóla blokkolását, ami egy csipkekendő, ott természetesen a teljes kendőt kellett blokkolni.

Nyugodtan álljatok neki blokkolni, amikor elkezdtétek, már adja magát a méret, a mozdulat. A baktusom ugyanebből a fonalból készült, ott telített és 1 pálca 1 láncszem sorok váltakoztak, lazább volt a minta, jobban nyúlt. Centit nem tudok mondani mert nem mértem, de nem is a centi a lényeg, hanem hogy a blokkolás végére szépen átalakult az egész.

Nincsenek megjegyzések: